Ž E L V I Č K Y
Třídní učitelky: Bc. Vlasta Adamčíková a Michaela Turpišová
Asistentka pedagoga: Petra Poláková
Motto třídy: „Jestliže neumíš, naučíme Tě,
jestliže nemůžeš, pomůžeme Ti,
když si tu s námi, jsme tu pro Tebe.“
Zaměření třídy:
Naše třída se jmenuje „ Želvičky“, nachází se v 1. patře prvního pavilonu naší MŠ. Od školního roku 2022/23 pracujeme v programu ZAČÍT SPOLU.
Náš třídní vzdělávací program se jmenuje
· Ve vzdělávání upřednostňujeme individuální přístup k dětem, u dětí se zdravotním postižením pracujeme podle IP.
· Podporujeme osvojování dovedností podle individuálních možností a schopností jednotlivých dětí, a to ve spolupráci s rodinou a odborníky (logoped, dětský lékař, psycholog, apod.).
· Vzhledem k rozdílné individualitě dětí je obsah vzdělávacích cílů i očekávaných kompetencí velmi rozdílný. Nabízíme kvalifikovaný, citlivý a laskavý přístup ke všem dětem.
· Posilujeme soběstačnost dětí a důvěru ve vlastní schopnosti, učíme základním návykům sebeobsluhy.
· Podporujeme vlastní prožitek – motivace pro rozvoj poznávání a řeči. Využíváme alternativní způsoby dorozumívání.
· Vyhledáváme a využíváme činnosti, které kladně působí na citovou stránku dětí, vytváříme prostředí pohody a bezpečí.
· Zařazujeme pohybové aktivity, které by vedly nejen k rozvíjení dovedností, ale i k radostnému prožitku. Vedeme děti k vytváření bezpečnostních návyků, ohleduplnosti.
· Velkou péči věnujeme spolupráci s rodiči a jejich informovanosti. Samozřejmostí je zachování patřičné mlčenlivosti o osobních údajích
dětí i rodině.
V naší třídě nabízíme logopedickou péči zaměřenou na rozvíjení:
· komunikačních a dorozumívacích dovedností, správné výslovnosti
· sluchového a zrakového vnímání
· pravo- levé a prostorové orientace
· hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky
· propojení mluveného slova — pohybu — hudby — grafického vzoru.
Logopedická péče probíhá každý den. Nejedná se pouze o individuální výuku, ale péče logopedky prolíná celým výchovně-vzdělávacím procesem (podpora správného dýchání, metody komentování při různých činnostech, rytmizace při hudebních činnostech, reakce na pokyny a stimulace k navození komunikace apod.).
U dětí s poruchami autistického spektra využíváme při práci metodu strukturovaného učení zaměřenou na rozvoj komunikačních schopností. Využíváme tedy strukturalizace, vizualizace a individualizace nácviku, úkolů a postupů. U dětí s PAS, které nepoužívají mluvenou řeč, logopedka využívá alternativní a augmentativní komunikace, především komunikace pomocí předmětu, fotografie, obrázku, znakové řeči. U dětí s kombinovaným posti- žením závisí logopedická intervence na stupni postižení.